Uitleg propeller termen
Veelgebruikte Begrippen bij Propellers uitgelegd
Wanneer je je verdiept in propellers voor boten, kom je veel technische termen tegen. Om je te helpen bij het maken van de juiste keuze, hebben wij de belangrijkste begrippen voor je op een rij gezet. Hieronder vind je een overzicht van veelgebruikte termen in de wereld van schroeven en propellers.
Cavitatie
Cavitatie (vaak verward met ventilatie) is het fenomeen waarbij water rond het schroefblad als het ware gaat "koken" door een plotselinge drukverlaging aan de achterkant van het blad. Veel propellers ervaren tijdens normaal gebruik lichte cavitatie, maar overmatige cavitatie kan schade veroorzaken aan het bladoppervlak. Dit ontstaat door het instorten van microscopisch kleine dampbelletjes op het blad. Oorzaken kunnen zijn:
-
Onjuiste propellerkeuze
-
Verkeerde pitch
-
Beschadigde bladranden
-
Onjuist motorvermogen
Cup
De cup is een kleine gebogen rand aan de achterzijde van het propellerblad.
Deze gebogen lip verhoogt de efficiëntie, met name bij hoge snelheid of hoog toerental, en vermindert cavitatie.
Diameter
De diameter van een propeller is de totale afstand van bladpunt tot bladpunt via het midden. Het is dus twee keer de afstand van de naaf naar de punt van het blad.
De diameter is altijd het eerste getal in de propellerspecificatie.
Hub (Naaf)
De hub, of naaf, is de centrale cilinder van de propeller waar de schroefas doorheen loopt.
Hubs kunnen verschillende vormen hebben: cilindrisch, conisch of trompetvormig, afhankelijk van het type propeller en motor.
Leading Edge
De leading edge is de voorrand van het schroefblad, het deel dat als eerste door het water snijdt.
Deze rand is bepalend voor de waterstroming en zorgt voor de juiste stuwkracht.
Non-Thru-Hub Uitlaat
Deze propellers worden gebruikt op binnenboordmotoren en sommige buitenboordmotoren waarbij de uitlaatgassen niet via de propeller naar buiten worden geleid, maar via een aparte uitlaat.
Over-Hub Uitlaat
Bij een over-hub uitlaat is de propeller verbonden met een kleinere buis rond de schroefas, zonder een grotere uitlaatbuis.
Voordeel: hogere topsnelheden.
Nadeel: kan leiden tot overmatige uitlaatoverstroming bij acceleratie.
Over/Thru-Hub Uitlaat
Een combinatie van de twee bovenstaande systemen. Bij lage toeren ontsnapt een deel van de uitlaat via het over-hub systeem, terwijl bij hogere toeren de meeste uitlaatgassen via de propeller (thru-hub) worden afgevoerd.
Voordeel: betere acceleratie (hole shot) bij sommige motor-bootcombinaties.
Pitch
De pitch is de theoretische afstand die een propeller per omwenteling door het water zou afleggen, zonder slip.
Pitch is het tweede getal dat je tegenkomt bij de specificaties van een propeller.
Een hogere pitch is geschikt voor hogere snelheden, een lagere pitch geeft meer trekkracht.
Radius
De radius is de afstand van het midden van de schroefas naar de punt van het blad.
Twee keer de radius is de diameter.
Rake
De rake geeft aan hoeveel de bladen naar voren of naar achteren hellen ten opzichte van de naaf.
-
Positieve rake: tilt de boeg omhoog, zorgt vaak voor hogere snelheid.
-
Negatieve rake: drukt de boeg omlaag, nuttig bij bepaalde vaareigenschappen.
Ventilatie
Bij ventilatie worden lucht of uitlaatgassen naar de propeller gezogen, wat leidt tot verlies van stuwkracht en een plotseling stijgend motortoerental.
Oorzaken kunnen zijn:
-
Te hoge montage van de motor
-
Scherpe bochten
-
Slechte schroefafstelling
Nog vragen?
Heb je vragen of mis je uitleg over een specifiek begrip?
Stuur ons gerust een e-mail en wij helpen je graag verder.
NauticOnline.nl – dé specialist in gemotoriseerde watersport.